अर्थशास्र सम्पूर्ण हल

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मांग की लोच को प्रभावित करने वाले प्रमुख तत्वों/ घटकों / कारकों को समझाइये 


मांग की लोच को प्रभावित करने वाले प्रमुख तत्व / घटक / कारक


उत्तर- मांग की लोच को प्रभावित करने वाले कारक निम्नलिखित है।


1. वस्तु की प्रकृति


2. स्थानापन्न वस्तुओं की उपलब्धता


3. वस्तु का प्रयोग


4. उपभोक्ता की आदत


5. क्रेताओं का आय का स्तर


6. समय अवधि


1. वस्तु की प्रकृति साधारणतया अनिवार्य वस्तुओं जैसे - नमक, मिट्टी का तेल, माचिस, पुस्तकें आदि की मांग बेलोचदार होती है | विलासिता की वस्तुओं जैसे TV, सोना की मांग लोचदार होती है।


2. स्थानापन्न वस्तुओं की उपलब्धता ऐसी वस्तुओं की मांग जिनके निकट स्थानापन्न जैसे चाय तथा कॉफी होते हैं उनकी मांग अधिक लोचदार होती है। जिन वस्तुओं के निकट स्थानापन्न जैसे- सिगरेट उपलब्ध नहीं होते उनके मांग अपेक्षाकृत कम लोचदार होती है।




3. वस्तु का प्रयोग जिन वस्तुओं का प्रयोग अनेक कार्यों में किया जा सकता है उनकी मांग की लोच अधिक लोचदार होती है। जैसे बिजली, कोयला बिजली की दरों में कमी आने पर इसका प्रयोग रोशनी, खाना बनाने कमरे को गर्म करने, टीवी चलाने, मशीन चलाने में किया जाता है। थोड़ी भी वृद्धि होने पर बिजली का प्रयोग अत्यंत आवश्यक कार्य में ही किया जाता है।


4. उपभोक्ताओं की आदत उपभोक्ताओं को जिन वस्तुओं की आदत पड़ जाती है उनकी मांग भी लोचदार होती है। जैसे सिगरेट तथा तंबाकू कर का भार अधिक होने पर भी सिगरेट तथा तंबाकू की मांग कम नहीं होती है।


5. केताओं का आय स्तर एक वस्तु की मांग की लोच इसके केताओं के आय स्तर पर भी निर्भर करती है। यदि किसी वस्तु के उपभोक्ता अधिक आय वाले होते हैं तो वे कीमत बढ़ने पर भी मांगी गई मात्रा में कमी नहीं करते। अरबपतियों द्वारा विलासिता पूर्ण कारों की मांग


6. समय अवधि अल्पकाल में किसी वस्तु की मांग बेलोचदार होती है, तथा दीर्घकाल में लोचदार होती है। इसका कारण यह है कि दीर्घकाल एक पर्याप्त अवधि होती है जिसमें एक उपभोक्ता अपनी उपभोग आदतों में सहज रूप से परिवर्तन कर सकता है।


The following are the factors affecting the elasticity of demand.


 1. Nature of the commodity


 2. Availability of substitute goods


 3. Use of the Object


 4. Consumer Habit


 5. Income Level of Buyers


 6. Time Duration


 1. Nature of the commodity Generally the demand for essential commodities like salt, kerosene, matches, books etc. is inelastic. The demand for luxury goods like TV, gold is elastic.


 2. Availability of substitute goods The demand for such goods which have close substitutes such as tea and coffee is more elastic. The demand for goods which do not have close substitutes such as cigarettes are relatively less elastic.




 3. Use of the Goods The elasticity of demand is more elastic for those goods which can be used for many purposes. For example, when the rates of electricity, coal electricity come down, it is used for lighting, cooking, heating the room, running TV, running machines. Even if there is a slight increase, electricity is used only for very important work.


  4. Habits of Consumers The demand for goods that consumers get used to is also elastic. For example, the demand for cigarettes and tobacco does not decrease even if the burden of cigarette and tobacco tax is high.


 5. Income Level of Buyers The elasticity of demand for a commodity also depends on the income level of its buyers. If the consumers of a commodity are high income then they do not decrease the quantity demanded even when the price rises. Luxury cars sought by billionaires


 6. Time Period The demand for a commodity is inelastic in the short run, and elastic in the long run. This is because the long run is a sufficient period in which a consumer can spontaneously change his consumption habits.


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